fredag 22. november 2013

Sikler på ny SOFA!!

God fredag dere som titter innom :)

Nå har jeg gått rundt å ønsket meg ny sofa riktig lenge, ja faktisk i 2-3 år..!

Bildet er snart 1 år gammelt og viser noe av sofaen vi har i dag.

Den sofaen vi har i dag og har hatt de siste 5 1/2 årene er en sofa vi fikk igjen på en reklamasjon av den sofaen vi opprinnelig hadde kjøpt for 6 år siden da vi flyttet inn i 2mannsboligen vi var med å bygde..
Det var opprinnelig en hjørnesofa i brunsvart skinn med maxi endeløsning. Et ganske praktisk valg med et barn på 1 1/2 år i hus.. Og den sofaen var veldig fin, litt liten, men utrolig fin. Den passet til det aller meste. Å sitte i en skinnsofa og langt mindre ligge på en skinnsofa er ikke så behagelig som i en stoffsofa, men den gangen gikk valget for den sofaen man lett kunne tørke gulp, mat, kliss, klass, oppkast... OSV.. av uten å måtte spyle hele sofaen, som sto plassert i 2. etasje! Der er skinn enklere enn stoff!
Men etter veldig kort tid begynte skinnet i sofaen å revne på sittedelene.. Vi klagde til skeidar her hvor vi bor og fikk beskjed om at dette var dessverre ikke den eneste sofaen det skjedde med, så vi skulle selvsagt få hjelp til å reklamere! MEN, sofaen ble på grunn av denne feilen trukket fra markedet.

Så da måtte vi velge sofa til samme pris, og her var det kun stoffsofaer å velge mellom på dette tidspunktet.. Og valget var snevert med mindre vi ville legge i en 10.000 til for å kunne velge litt bredere.

Jeg ble aldri fornøyd med denne stoffsofaen. Den er forholdsvis hard og kompakt, ikke egnet til å ligge på for en voksen, da den er forholdsvis stutt i begge ender og fargen er i flere vevde bruntoner som fører til at valget av komplementære farger på gulvteppe, pledd, puter og gardiner begrenses da den verken går til svart, grått eller lyse naturfarger. Nå har denne sofaen vært gjennom sine runder med det meste av søl. Den har vært spyla flere ganger både skorg og innerputer, putetrekkene vaska og den er rett og slett overmoden for utskiftning formløs og falmen i fargen som den har blitt av hardt bruk!


Jeg har sittet mine timer å sett på sofaer i det siste. Jeg har vært innom ektorp, kivik og karlsfors fra IKEA. Skinn hjørnesofa fra skeidar og mange fler!
Helt klare fordeler med Ektorp fra ikea er at man kan kjøpe nye trekk og også variere trekk etter ønsket uttrykk. Man kan ha et trekk i back up om et må rengjøres. De er heller ikke svindyre.
Jeg elsker knappelooken på Karlstad sofaen og den er jo praktisk med barn i hus da den er i skinn. Kivik er utrolig god å sitte i og ligge i, en skikkelig Comfort sofa for den som liker å sige litt ned i sofaen sin :-)
Campania hjørnesofa fra skeidar.
Lekre knappedetaljer og en pen skinnsofa.


Men jeg har helt klart funnet en jeg virkelig ønsker meg...

Her snakker vi Howard sofa.
 
Howard er en veldig populær sofa og selges flere steder som bohus og skeidar og jysk har også en "Howard lookalike" variant. For vår del faller valget på trademax.no dersom vi går for Howard. Her kan den bestilles i 33 forskjellige farger. Og til en langt rimeligere penge enn Bohus og skeidar. Hos trademax er den fylt med fjær og dun i tillegg til skumkjerne. *LIKER*
 
Bildet ovenfor er 2 farger jeg har sett trademax ofte har inne på lager og det finnes også mange andre fine blant disse! Som f.eks denne:
 
Lys troy.
 
 
Det som er viktig for meg er at trekkene kan tas av og rengjøres. Jeg tenker at den lyse sofaen lettere blir synlig skitten og kanskje blir vanskeligere å holde ren..? Det er viktig at fargen på sofaen lett kan kombineres med andre farger på tekstiler som gulvteppe, gardiner, pynteputer, duker osv. 
Jeg tenker en rett 4 seter, en rett 3 seter og muligens 1 eller 2 stoler med pall (må tenke litt på hvordan jeg vil møblere stuen først..) vil passe fint hos oss. 
Om vi skal velge en stoffsofa igjen er det greit å ha i bakhodet at levetiden kan bli noe redusert med aktive barn i hus.
 
Hvilken farge liker du?
Har du erfaring fra trademax.no?
 
Jeg liker alle disse 3, samt at jeg synes den som heter caffe latte ser spennende ut.. Men den er jeg redd det blir for mye brunt i kanskje?
 
Det er bare å sette i gang å spare i alle fall :-)
 
(anbefaler en titt hos www.trademax.no dette innlegget er på ingen måte sponset)
 
 
God helg!
-Ranveig-

4 kommentarer:

  1. På jakt etter ny sofa selv jeg,
    så blir spennende å se hva du ender opp med :)
    Enig i at skinn er mest praktisk og stoff er mest behagelig å sitte/ligge i.
    Skal jammen ikke være enkelt... hi-hi... :)

    God helg ♥

    SvarSlett
  2. Her jaktes det også sofa. :)
    Jeg har Ektorp hjørnesofa nå, og er egentlig veldig fornøyd med den. Nettopp pga dette med trekkene som du sier. Men nå skal den ned i kjellerstua til ungene.
    Har du sjekket TM Design? Hun har en sofa som ligner Howard. Jeg tror den heter Alwinton hos henne. Og den er ikke så ille priset heller.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har vært innom TM design flere ganger, men ikke bevist sett på den du nevner, så takk for tipset :-) Sofajakt er spennende! Og du verden så mange fine (og stygge...!!) sofaer det finnes der ute ;-)

      Slett
  3. Nydelig side du har. Jeg er imponert. Ta gjerne en titt på nettsiden min om tapeter Fortsatt fin dag =)

    SvarSlett

Drømmeboden